Dział Rehabilitacji Społecznej
- Przyjmowanie i weryfikacja wniosków osób niepełnosprawnych o dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych, sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych oraz udzielanie informacji w tych zakresach.
- Rozpatrywanie wniosków i przyznawanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych.
- Przyjmowanie i weryfikacja wniosków dotyczących utworzenia i zwiększenia liczby uczestników warsztatów terapii zajęciowej.
- Przeprowadzanie kontroli działalności warsztatów terapii zajęciowej pod względem:
- prawidłowości kwalifikowania kandydatów na uczestników warsztatu,
- ważności posiadanych przez uczestników warsztatu orzeczeń oraz treści zawartych w nich wskazań,
- prawidłowości prowadzonej dokumentacji dotyczącej: – uczestników, – działalności merytorycznej warsztatu, w tym działalności rady programowej, – współpracy z rodzicami lub opiekunami uczestników,
- prawidłowości w zakresie zatrudniania i kwalifikacji kadry warsztatu,
- zgodności postanowień umowy ze stanem faktycznym,
- zgodności organizacji pracy i zajęć w warsztacie z postanowieniami rozporządzenia, regulaminu organizacyjnego warsztatu oraz umową,
- prawidłowości realizacji planu działalności warsztatu i indywidualnych programów rehabilitacji.
- Przygotowywanie projektów umów związanych z dofinansowaniem zadań ze środków PFRON.
- Przygotowywanie dyspozycji związanych z rozliczeniem udzielonego dofinansowania ze środków PFRON.
- Opracowanie i realizacja „Programu Działań Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych”.
Dział Realizacji Świadczeń i Pomocy Społecznej
- Przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej i rodzinnym domu dziecka.
- Przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatków na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania dziecka oraz dofinansowania do wypoczynku.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem świadczeń dla rodzin pomocowych.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy dla osób usamodzielnianych.
- Prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów z kandydatami do pełnienia funkcji zawodowych rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka.
- Sporządzanie projektów porozumień z powiatami i gminami,
- Prowadzenie spraw związanych z odpłatnością za pobyt dziecka w pieczy zastępczej.
- Przygotowywanie informacji o powstałych zaległościach z tytułu nieponoszenia opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej do biura informacji gospodarczej.
- Prowadzenie rejestrów danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Prowadzenie rejestru danych o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka.
- Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej powództw o zasadzenie świadczeń alimentacyjnych.
- Współpraca z placówkami opiekuńczo – wychowawczymi z terenu powiatu lubińskiego.
- Sporządzanie sprawozdawczości.
Interwencja Kryzysowa
- Opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie.
- Opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie.
- Opracowanie i realizacja programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
- Zapewnienie pomocy psychologicznej, pedagogicznej, prawnej oraz socjalnej dla ofiar i świadków przemocy domowej.
- Zapewnienie ofiarom przemocy domowej i innym osobom znajdującym się w sytuacjach kryzysowych miejsc w hostelu.
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w rodzinach zagrożonych przemocą oraz monitorowanie zjawiska przemocy w rodzinie.
- Umieszczanie dzieci w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia u innej niezamieszkującej wspólnie rodziny lub całodobowej placówce opiekuńczo–wychowawczej.
- Organizowanie posiedzeń Zespołu ds. Szybkiego Reagowania w Interwencji Kryzysowej w Powiecie Lubińskim.
- Przekazywanie do wojewody corocznej informacji o realizacji specjalistycznego poradnictwa dla ofiar przemocy domowej.
Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej, Koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej
Do zadań koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- Udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej.
- Przygotowanie we współpracy z rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka planu pomocy dziecku.
- Zapewnienie rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej.
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną.
- Udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej.
- Przedstawienie organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej corocznego sprawozdania z efektów pracy.
Organizator rodzinnej pieczy zastępczej
Do zadań Powiatowego Centrum jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- Prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Organizowanie szkoleń oraz kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
- Organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo – wychowawczej typu rodzinnego.
- Zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby.
- Zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinna pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych.
- Organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy.
- Prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej.
- Zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinna pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej.
- Zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego.
- Przedstawianie Staroście i Radzie Powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy.
- Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną.
- Organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki z powodów zdrowotnych, losowych lub zaplanowanego wypoczynku.