Standardy ochrony małoletnich w placówce opiekuńczo-wychowawczej Dolina Budziszyńska, Lubin ul. Budziszyńska 6B

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki opiekuńczo-wychowawczej jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki opiekuńczo-wychowawczej „Dolina Budziszyńska”, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Słowniczek pojęć

§ 1

  1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza „Dolina Budziszyńska” mieści się w Lubinie przy ul. Budziszyńskiej 6B..
  2. Personelem lub członkiem personelu placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy
    o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz, praktykant i stażysta.
  3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia, w tym każde dziecko
    z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym również członka personelu placówki, wychowanka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  6. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

§ 2

  1. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki niezwłocznie zawiadamiają o tym fakcie Dyrektora placówki lub koordynatora.
  3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

§ 3

W przypadku powzięcia przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi placówki lub koordynatorowi.

§ 4

  1. Pedagog/psycholog lub inna osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki opracowuje plan pomocy dziecku, wobec którego istnieje uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia.
  2. Plan pomocy dziecku uwzględnia:

a) podjęcie przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia odpowiednim służbom (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji); b) wsparcie, jakie placówka zaoferuje dziecku; c) skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba; skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba; d) zawiadomienie rodziców/opiekunów o powziętych podejrzeniach i działaniach oraz, o ile to możliwe, niezbędne włączenie ich do realizacji planowanych działań.

§ 5

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących na przykład wykorzystywania seksualnego i/lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Dyrektor placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, koordynator placówki, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku.
  3. Dyrektor placówki, na podstawie zebranych przez zespół interwencyjny informacji, składa do Prokuratury/Policji zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji prowadzących postępowanie.

§ 6

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do dokumentacji dziecka.
  2. Personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki oraz wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi

§ 7

  1. Personel zna i stosuje zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem placówki.
  2. Wychowankowie znają i stosują wymogi dotyczące bezpiecznych relacji z rówieśnikami.
  3. Zasady i wymogi stanowią odpowiednio załącznik nr 2 oraz załącznik nr 3 do niniejszych Standardów;

Procedury ochrony dzieci przez treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie oraz zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

§ 8

1. Placówka zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, zobowiązana jest podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

2. Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i dzieciom.

3. Rozwiązania organizacyjne związane z korzystaniem z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa zapewnianych przez dostawców.

4. Cyklicznie wychowawca, psycholog lub pedagog przeprowadza z dziećmi warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

5. Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

6. Na terenie placówki dostęp dziecka do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet możliwy jest:

1) pod nadzorem personelu placówki podczas zajęć; 2) bez nadzoru członka personelu – na przeznaczonych do tego komputerach, laptopach itp. znajdujących się na terenie placówki, w tym osobistych komputerach i telefonach dzieci; 3) za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła;

7. Zasady bezpiecznego korzystania przez dzieci z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów;

§ 9

1. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści w komputerach lub innych urządzeniach elektronicznych, z których korzystają dzieci należy niezwłocznie o tym fakcie zawiadomić Dyrektora placówki lub koordynatora, zabezpieczyć sprzęt i w miarę możliwości ustalić, kto korzystał w tym czasie z komputera.

2. Wychowawca przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, rozmowę na temat zasad bezpieczeństwa w Internecie.

3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy wychowawca uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale dotyczącym Zasad i procedur podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku wychowanków

§10

1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zgodnie z załącznikiem nr 5 do niniejszych Standardów.

3. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez zgody rodzica lub opiekuna prawnego.

4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak : zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalenie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

5. Upublicznianie przez personel placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie ( fotografia, nagranie audio-video ) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego

Zasady rekrutacji personelu (pracowników, wolontariuszy ,stażystów, praktykantów)

§ 11

  1. Rekrutacja członków personelu placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, zgodnie z załącznikiem nr 7 do niniejszych Standardów.

Monitoring

§ 12

1. Dyrektor placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy ochrony małoletnich w placówce.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za przegląd i aktualizację Standardów oraz za proponowanie zmian.

3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6.

4. Osoba, o której mowa w pkt. 1 sporządza na tej podstawie raport, który następnie przekazuje Dyrektorowi placówki.

5. Dyrektor placówki wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Standardów.

Przepisy końcowe

§ 13

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, wychowanków, rodziców oraz opiekunów prawnych w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń lub poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, jak również na stronie internetowej placówki.
  3. Pracownicy, po zapoznaniu się ze standardami składają stosowne oświadczenie (zał. nr 8), które zostaje włączone od akt osobowych pracownika.