10 września Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom”.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje samobójstwo jako „akt samozagłady, gdzie osoba umyślnie inicjuje i wykonuje czynność, która prowadzi do własnej śmierci”.

W wyniku śmierci samobójczej, w Polsce rocznie ginie więcej osób niż w wypadkach drogowych. Stąd świadomość problemu oraz wiedza na temat zachowań samobójczych jest tak istotna. Może się okazać, że jesteś jedyną osobą, która ma kontakt z kimś, kto przechodzi przez trudne chwile w życiu. Samobójstwo to nie jest wybór, a raczej desperacki sposób na rozwiązanie swoich problemów. Bardzo często, szczególnie osobom chorującym na depresję, towarzyszy przekonanie, że dzięki samobójstwu zrobią przysługę swoim bliskim.

Jak rozpoznać, że ktoś boryka się z tak poważnym problemem?

Sygnały, jakie wysyła swojemu otoczeniu osoba myśląca o samobójstwie są różnorodne i nie zawsze muszą wskazywać na bezpośrednie ryzyko samobójstwa, ale warto być uważnym na drugiego człowieka i nie przechodzić obojętnie obok słów takich jak:

„Nie chcę już żyć.”,

„Chciałbym, żeby wszystko się skończyło.”,

„Nie będę już długo stanowił problemu.”,

„Wszystkim będzie lepiej, gdy mnie nie będzie.”.

Warto również zwrócić uwagę czy nie nastąpiły nagłe zmiany w zachowaniu drugiej osoby. Wycofanie się z kontaktów społecznych, zaniedbanie higieny osobistej, utrata apetytu i wagi czy zwiększone spożywanie alkoholu lub narkotyków mogą wskazywać, że osoba zmaga się z poważnymi problemami. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale również nastolatków oraz dzieci. Niestety coraz więcej z nich boryka się z zaburzeniami na tle emocjonalnym, z depresją i myślami samobójczymi, co wymaga uwagi ze strony specjalisty. Te problemy doprowadzają bardzo często do różnorodnych zachowań samobójczych, m.in. takich jak samookaleczanie.

Jeśli, więc zauważysz, że Twój kolega lub koleżanka z klasy nie pojawia się w szkole, unika spotkań z bliskimi czy znajomymi, warto zgłosić to zaufanemu nauczycielowi lub innemu dorosłemu. Należy pamiętać, że nie każdy prezentujący wymienione sygnały planuje samobójstwo, ale warto być czujnym, gdy dostrzegamy ich nagromadzenie, ponieważ dla osób w kryzysie samobójczym życie zaczyna być tak ciężkie, że śmierć zaczyna wyglądać na ulgę i jeśli nic w ich życiu się nie zmieni, mogą rzeczywiście podjąć próby samobójcze.

Jak, więc można pomóc osobie znajdującej się w kryzysie samobójczym?

1. Rozmawiając

2. Słuchając

3. Obserwując

Są to trzy podstawowe elementy, które pomogą w zrozumieniu uczuć i myśli drugiej osoby. Należy pamiętać o zachowaniu spokoju i niepanikowaniu. Warto poinformować osobę zmagającą się z problemami o istnieniu miejsc, w których będzie mogła uzyskać niezbędną pomoc psychologiczną, a w przypadku osoby nieletniej należy również poinformować zaufanego dorosłego o Naszych obawach, np. rodzica, wychowawcę lub psychologa szkolnego.

Najważniejszym aspektem, o którym nie wolno zapomnieć udzielając pomocy i wsparcia drugiemu człowiekowi jest dbanie o swoje własne zdrowie psychiczne.

W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dzwoń na 112!

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lubinie informuje, iż jeśli zmagasz się myślami dotyczącymi samobójstwa zgłoś się po pomoc!

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lubinie

Ośrodek Interwencji Kryzysowej
ul. Składowa 3, 59-300 Lubin;
tel. 76 847 96 91

e-mail: pcpr@powiat-lubin.pl

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie

ul. Kilińskiego 25A, 59-300 Lubin

tel. 76 746 34 29

e-mail: mops@mops.lubin.pl

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie

Punkt Konsultacyjno – Diagnostyczny

ul. Księcia Ludwika I nr 3,

59-300 Lubin

tel. 76 817 18 68, 76 844 02 24

e-mail: gops@ug.lubin.pl

Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Ścinawie

ul. Kościuszki 1,

59-330 Ścinawa

tel. 76 841 26 20

e-mail: mgops@scinawa.pl

Wyżej wymienione instytucje oferują bezpłatną pomoc, w postaci specjalistycznego wsparcia psychologów i terapeutów, a także zapewniają dyskrecję.

Numery telefonów zaufania:

Całodobowa linia wsparcia dla dzieci i młodzieży: 116 111

Całodobowy telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych: 116 123

Antydepresyjny telefon zaufania ITAKA: 22 484 88 01

e-mail: porady@stopdepresji.pl

Telefon zaufania dla mężczyzn: 608 271 402

Czynny we wtorki od 17:00 do 19:00 oraz czwartki od 19:00 do 21:00

Bezpłatny anonimowy telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży: 800 119 119

Czynny codziennie od 14:00 do 22:00

Telefon dla rodziców i opiekunów dzieci w kryzysie: 800 800 602

Czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach 16:00-20:00