JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM PRZED KORONAWIRUSEM?

Lęk jest emocją naturalnie występującą w naszym życiu. Nie ma nic złego w tym, że odczuwamy go w obliczu zagrożenia. Obecna sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa w Polsce i na świecie sprawia, że nawet najbardziej opanowane osoby boją się o siebie i swoich bliskich. Jeśli jednak doświadczany lęk nie pozwala normalnie funkcjonować – pracować, jeść, spać, warto się nim zająć. Poniżej krótki poradnik.

  1. Nie nasłuchuj ciągle informacji o rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Wystarczy, że 1-2 razy dziennie włączysz radio, telewizję i zapoznasz się z nowymi doniesieniami. Szukaj rzetelnych źródeł informacji. Media, które tylko straszą z pewnością nie zaliczają się do nich. Szukaj kanałów, które podkreślają również, że osoby które zachorowały czują się dobrze lub wracają do zdrowia.
  2. Zaplanuj dzień. Pomyśl, czym zawsze chciałeś/łaś się zająć, gdy nie pozwalał Ci brak czasu. Szydełkowanie, czytanie książek, zabawy z dziećmi, a może próbowanie nowinek kulinarnych. Wypisz czynności, które są interesujące i zaangażuj się w nie, gdy czujesz, że lęk narasta.
  3. Zostań w domu. Jeśli nie musisz, nie opuszczaj mieszkania. W ten sposób zabezpieczysz siebie i innych, jak również unikniesz widoku osób w maseczkach czy rękawiczkach.
  4. Szukaj wsparcia społecznego. Telefonuj do znajomych i bliskich Ci osób, jeśli masz ochotę porozmawiać. Mów o swoim lęku. Samo nazwanie emocji pomaga w poradzeniu sobie z nią. Pytaj innych jak radzą sobie z niepokojem. Zaprotestuj, gdy rozmówca katastrofizuje i straszy. Rozmawiaj z osobami, które zachowują spokój.
  5. Odwracaj uwagę od katastroficznych myśli, gdy nie możesz zasnąć. Bardzo pomaga koncentrowanie się na konkretnych przedmiotach, np. wyszukiwanie w pamięci tylko czerwonych lub liczenie (100-7, 93-7, 86-7, itp.).
  6. Wypróbuj psychologiczne sposoby radzenia sobie z lękiem. Dokładne instrukcje technik oddechowych, treningu uważności (mindfullness) czy treningu Jacobsona dostępne są w internecie, również filmy instruktażowe.
  7. Skorzystaj z profesjonalnej pomocy, gdy czujesz, że powyższe sposoby nie skutkują. Pomoc dostępna jest w każdym czasie poprzez: